•   Wtorek, 17 maja 2022
Informacje

3 praktyczne sposoby na pozbycie się lęku związanego z używaniem substancji

Czy trudno Ci pozbyć się lęku?

Czy masz wrażenie, że emocje biorą nad tobą górę, gdy masz do czynienia z używkami swojego dziecka?

Strach może albo zmobilizować nas do działania, albo przejąć nad nami kontrolę i sparaliżować nas. ~ Libby Cataldi

Jeśli zmagasz się z problemem zażywania substancji przez dziecko, najprawdopodobniej odczuwasz niepokój o jego zdrowie fizyczne, psychiczne i emocjonalne. To może pochłaniać wszystko.

Trudno jest pozbyć się lęku, że życie dziecka jest zagrożone z powodu używania przez nie narkotyków lub alkoholu. Można też powstrzymywać się od mówienia pewnych rzeczy z czystej obawy przed zranieniem uczuć lub wywołaniem awantury. Kiedy kochamy nasze dzieci, nie ma łatwych odpowiedzi.

Emocje mogą szybko wypłynąć na powierzchnię. Mogą one przeszkadzać w znalezieniu jasnych rozwiązań. Im częściej dokonujemy bilansu sytuacji, w której się znajdujemy, koncentrujemy się na tym, co robimy, a co przynosi efekty, oraz na tym, jak najlepiej iść naprzód, tym lepiej.

Oto trzy sposoby, które pomogą ci pozbyć się lęku przed używaniem substancji, abyś mógł być najlepszym wsparciem dla swojego dziecka.

1. Nazwij to

Zasadnicza zmiana, która może być pomocna, polega na przejściu od postawy "czy mogę sprawić, żeby to wszystko zniknęło i wrócić do tego, jak powinno być" (naturalna reakcja) do "czy mogę to zaprosić, zaakceptować i dzięki temu skuteczniej przez to przejść?" ~ CMC: Foundation for Change

Kiedy czujesz, że strach w tobie narasta, nazwij go. Im więcej będziesz umiał nazwać swoich uczuć, tym mniej stresu będziesz odczuwał.

Co to jest? Co jest tym, co cię niepokoi i sprawia, że boisz się tak bardzo, że czujesz się sparaliżowany?

Być może martwisz się, że dostaniesz telefon. Możesz czuć się zdruzgotany, patrząc, jak rozpada się życie Twojego dziecka.

Niezależnie od tego, co to jest, należy zdecydować, z czym się zmagamy, i przyznać się do tego. Trzeba umieć go nazwać. Wyraźnie powiedz sobie lub innym, co cię najbardziej niepokoi.

Zastanów się, jak możesz stawić czoła swojemu lękowi z odwagą i miłością.

Zrób to, co ma dla ciebie sens. Możesz napisać o swoich lękach. Możesz też każdego dnia wygospodarować czas na martwienie się. Kiedy nazwiesz swój lęk, twoje emocje staną się dla ciebie bardziej oczywiste.

2. Skup się na prawdzie

Kiedy potrafimy rozmawiać o naszych uczuciach, stają się one mniej przytłaczające, mniej przykre i mniej przerażające. ~ Fred Rogers

Zbieraj fakty. To niewiarygodne, jak bardzo emocje mogą wziąć górę, gdy martwisz się o syna lub córkę. Skup się na prawdzie o sytuacji.

Prawda może być taka, że Twój syn jest dziś trzeźwy. Córka mogła pójść z przyjaciółmi po narkotyki.

Prawda może być taka, że syn dziś wrócił do nałogu. Może twoja prawda jest taka, że twoja córka dotrzymała swoich zobowiązań w pracy.

Nazwij swoją prawdę. To bardzo ważne.

Trzymaj swoją prawdę w granicach tego, co dzieje się teraz. Nie pozwól, by twój umysł sięgał w przyszłość lub odtwarzał przeszłość.

Pamiętaj, że uzależnienie napędza strach. Im bardziej potrafisz stawić czoła swojej prawdzie dziś i tylko dziś, tym lepiej.

Znajdź prawdę o sytuacji, a to pomoże Ci skupić się na faktach.

3. Sięgnij po pomoc

Empatia nie ma scenariusza. Nie ma właściwego ani niewłaściwego sposobu, by ją realizować. To po prostu słuchanie, utrzymywanie przestrzeni, powstrzymywanie się od osądzania, emocjonalna więź i przekazywanie tego niezwykle uzdrawiającego przesłania: "Nie jesteś sam". ~ Brené Brown

Czy czujesz się zagubiony w sytuacji, w której potrzebujesz pomocy i nie wiesz, co zrobić? Zdrowy lęk motywuje nas do mówienia: "Potrzebuję pomocy. Jestem w potrzebie.

Podnieś rękę i wyciągnij rękę po pomoc.

To nic złego pójść do kogoś i porozmawiać z nim. Nie jest źle powiedzieć, że przeczytam książkę o uzależnieniu, bo nie wiem, co robię.

Nie jest też niczym złym powiedzieć: "Potrzebuję kogoś, kto mnie w tym poprowadzi".

Korzystanie z pomocy nie jest oznaką słabości. To dowód siły i mądrości. Od czasu do czasu wszyscy potrzebujemy w życiu pomocy. Nikt z nas nie ma supermocy, która chroniłaby nas w każdej dziedzinie życia. Uzależnienie od rodziny uderza, kiedy najmniej się tego spodziewamy.

Być może nie jesteś dobry w manewrowaniu przez komplikacje związane z używaniem substancji. A kto mógłby być? Potrzebujesz pomocy.

Znajdź kogoś w swoim życiu, program lub książkę. Poszukaj pomocy, której potrzebujesz, aby pokonać strach. Im więcej wsparcia uzyskasz, tym bardziej będziesz miał coś konkretnego, czego będziesz mógł się trzymać, gdy będziesz potrzebował pomocy.

Możesz pomóc swojemu dziecku w powrocie do zdrowia, jeśli nadasz priorytet temu, co jest najważniejsze. Nazwij to, skup się na prawdzie. Sięgnij po pomoc.

Wreszcie, wiedz, że jest nadzieja. Twoje dziecko może znaleźć drogę do wyzdrowienia.

Warto przeczytać:

Czym jest polineuropatia alkoholowa? Czytaj więcej
Agresja po alkoholu – dlaczego alkoholik jest agresywny? Czytaj więcej
Objawy zespołu abstynenckiego Czytaj więcej

Zobacz również

Komentarze (0)

Zostaw komentarz ⇾